Flått hos hund og katt

Flått finner man som regel i busker, kratt og i skogen, og hopper lett over på mennesker eller dyr som passerer. Vi mennesker har lett for å legge merke til om vi har blitt bitt, men det er ikke like enkelt for hunder. Heldigvis finnes det flere tiltak man kan gjøre for å unngå flåttbitt på både hund og katt.

Hva er vanlige symptomer på flåttbitt hos hund?

Den vanligste sykdommen som overføres av flåttbitt er borreliose. Heldigvis er det kun et fåtall av flåtten som bærer mikroorganismen som gir borreliose, og det er store regionale variasjoner i forhold til hvor utbredt smitten er.

Symptomer ved en borrelioseinfeksjon

• tretthet
  • feber
  • lammelser i ansiktet
  • muskelsmerter
  • epilepsianfall
  • halthet og ustø gange

Det kan være veldig vanskelig å stille diagnose på borrelliose ettersom symptomene kan variere fra gang til gang. Flått kan samtidig overføre virus som kan føre til alvorlige sykdommer som hjernehinnebetennelse hos mennesker og dyr.

Flått hos hund og katt

Hvordan fjerne flått raskt om hunden eller katten har blitt bitt

Å bli bitt av en flått er ikke nødvendigvis farlig, men det kan være plagsomt for kjæledyret. Det som er det skumleste er om flåtten bærer med seg sykdom, og jo lengre tid den sitter fast, jo større er faren for smitteoverføring.

Derfor bør flåtten fjernes så fort den blir oppdaget, og blir den fjernet innen 24 timer etter at den festet seg så vil som regel smitteoverføringen være unngått. Unngå å trykke på den blodfylte kroppen til flåtten – smittestoffene presses da ut i bittsåret. Gjerne bruk en flåttfjerner slik at du får til å fjerne den uten å klemme den.

Hvordan forebygge flåttbitt

Det finnes ulike produkter du kan benytte deg av for å forebygge flåttbitt hos hund og katt.

Bravecto tyggetabletter

Dette er en tyggetablett til hund som kommer i en pakke på to tabletter. Hver tablett er har en flåttdrepende effekt på 3 måneder. Med disse tablettene må flåtten feste seg og komme i kontakt med kroppsvæske for å eksponeres for virkestoffet. Resept kan fåes hos veterinærer og produktet kan hentes ut på apoteket.